Skocz do zawartości
Minecraft.pl Server Banner
lelek

Nienadzorowana farma dyń i arbuzów

Rekomendowane odpowiedzi

lelek    11

Witam ponownie :)

 

Kolega Minecraft4ever2000 jakiś czas temu przedstawił projekt farmy zbierającej dynie co 5 minut. Fajny projekt, jednak obarczony pewnymi wadami:

1. 5 minut to za mało aby wyrosły wszystkie zasadzone dynie.

2. Co 5 minut trzeba być przy farmie żeby zebrać itemy, bo jeśli nie, to znikną, więc po co farma? ;)

3. Skomplikowana elektronika i sterowanie zajmujące ogromną ilość miejsca.

Trzeba przyznać, że wady te wynikają nie z winy autora lecz ubogiego MC w czasie kiedy projekt był robiony (czerwiec 2012). 

 

Chciałbym zaproponować farmę dyń lub/i arbuzów w pełni automatyczną, nie wymagającej naszego nadzoru, obecności przy niej, zbierania itemów, itd. Można zająć się czymś pożytecznym i co jakiś czas przyjść i nacieszyć się widokiem systematycznie zapełniającymi się skrzyniami ;) . Nie wymaga wielu materiałów i skomplikowanej elektroniki. Do tego zbiera plony nie co 5 minut, niezależnie czy owoce są czy nie, ale tylko wtedy, kiedy one rzeczywiście są.

 

Do rzeczy.

Przedstawię wersję jednostanowiskową, którą oczywiście należy rozbudować według potrzeb. To jedno stanowisko to pojedynczy moduł-segment, który należy powielić tylokrotnie ile potrzeba. U siebie mam 10 stanowisk arbuzowych i 10 dyniowych, i to mi wystarczy w zupełności ze względu na niskie zapotrzebowanie na te "owoce" ;)

 

Zaczynamy od rdzenia czyli dwóch bloków ziemi: jednego zaoranego i z posadzonym arbuzem lub dynią, drugiego zwykłego. Dynia/arbuz potrzebują dwóch bloków: na jednym rośnie, na drugim tworzy owoc. Ale to chyba każdy wie ;)

 

 

20130329133606.jpg
 

Następnie stawiamy skrzynię:

 

 

20130329133833.jpg
 

i do niej przyczepiamy pierwszy lejek a następnie kolejne aby utworzyły "rurę", która opasuje nasz ziemny rdzeń. Krótko mówiąc, należy sprawić aby item wrzucony do dowolnego lejka znalazł się w skrzyni, wiec trzeba zapewnić ciągłość rury:

 

 

20130329134028.jpg
 

20130329133955.jpg
 
Teraz czas na elektronikę ;)
Jest bardzo prosta. Urządzenie wykorzystuje w swoim działaniu fakt, ze arbuz i dynia jest blokiem przewodzącym prąd, w przeciwieństwie do np. szkła lub świecącego jasnogłazu.
Na początek należy zmontować czujnik wykrywający, że nasza dynia/arbuz wytworzyła owoc:
 

20130329134310.jpg
 
Proste, prawda? Czerwona pochodnia zasila pierwszy repeater, drugi jest niezasilony, bo obwód przerywa blok powietrza. Kiedy tylko coś co przewodzi prąd zastąpi ten blok powietrza, a więc pojawi się na zielonej trawce, drugi repeater zaświeci się, bo dostanie prąd. Dynia i arbuz przewodzą, więc kiedy tylko się utworzą, prąd popłynie do drugiego repeatera i będziemy mogli go wykorzystać.
A wykorzystamy go do odpalenia tłoka, który zmiażdży nasz owoc zamieniając go na itemy.
 
WAŻNE:
 
1. Drugi repeater jest ustawiony na maksymalne opóźnienie, doświadczenie wykazało, że bez opóźnienia mechanizm potrafi zgubić itemy.
2. Tłok jest lepki
3. Do tłoka przyklejony jest blok, ale musi to być blok, który nie przewodzi prądu. Proponuję użyć jasnogłazu, który spełnia warunek nie przewodzenia prądu, a poza tym daje światło umożliwiając owocowanie również w nocy. U siebie zastosowałem szkło i trochę głupio wyszło, bo i tak do boku tłoka dałem jasnogłaz żeby oświetlić stanowisko :) :
 
20130329134647.jpg
 
Dlaczego ważne jest aby do tłoka przykleić nieprzewodzący blok. Kiedy pojawi się owoc, blok pchnięty przez tłok zmiażdży go i znajdzie się na trawie. Gdyby przewodził prąd, obwód wciąż byłby zamknięty i tłok pozostałby w rozciągnięciu, a blok uniemożliwiłby powstanie nowego owocu blokując miejsce na trawie. Jasnogłaz/szkło nie przewodzi prądu, więc po zmiażdżeniu owocu obwód się otwiera i tłok wraca do pozycji spoczynkowej.
 
Tak wygląda jedno stanowisko. Aby rozbudować (widok z przeciwnej strony) :
 

20130329134944.jpg
 
należy usunąć najniższe trzy lejki, dostawić kolejne ziemne rdzenie wraz z elektroniką (identyczną jak w pojedynczym segmencie), i kolejne, i kolejne...:
 


20130329135333.jpg
 
Na koniec całość opasać rurą z lejków w taki sposób, aby zapewnić ciągłość. Ciągłość należy sprawdzić następująco: udać się w kierunku najdalej położonych od skrzyni lejków i wrzucić do nich po jakimś itemku. Mają znaleźć się w skrzyni. Jeśli nie, poszukać gdzie utknęły i naprawić.
 
Oto widok mojej stodoły ;) ze stanowiskami. Lewy rząd to stanowiska z arbuzami, prawy z dyniami:
 

20130329135641.jpg
 
I widok skrzyń ;) :
 

20130329135541.jpg
 
Pozdrawiam
 
 
 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lelek    11

No no no, naprawdę niezłe. 

 

;)

 

 

 

Drugi repeater można zastąpić redstonem

 

A przecież napisałem, że WAŻNE ;) :

 

1. Drugi repeater jest ustawiony na maksymalne opóźnienie, doświadczenie wykazało, że bez opóźnienia mechanizm potrafi zgubić itemy.

 

Musi być repeater, bo redstone nie da niezbędnego opóźnienia. Tłok musi zablokować miejsce na trawce żeby lejki zdążyły zassać itemy, inaczej potrafią zostać na trawce. Co ciekawe, robią to jakby na złość: mogą upaść gdziekolwiek, mają tyle lejków, ale one nieeee... hop na trawkę.... :)

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dogles9    26

WoW, wszystkie rzeczy z Redstone'a mnie zadziwiają, bo ja go ogarniam tylko w minimalnym stopniu. Dobra rzecz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość havoC4   
Gość havoC4

Pomysł ciekawy, jednak strasznie toporne jest wykonanie (według mnie oczywiście). Dobrym rozwiązaniem jest poprostu zrobić "timer" i podpiąć pod niego pistony. Co to da? Napewno zmniejszy się przestrzeń wykorzystana na wszystkie mechanizmy. :P Aż mnie zainspirowałeś. :p

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lelek    11

 jednak strasznie toporne jest wykonanie

Sprecyzuj, bo nie rozumiem na czym ma polegać "toporność" ;)

 

 

 Dobrym rozwiązaniem jest poprostu zrobić "timer" i podpiąć pod niego pistony. 

Jaki timer i co miałby robić? 

Edytowane przez lelek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość havoC4   
Gość havoC4

Sprecyzuj, bo nie rozumiem na czym ma polegać "toporność" ;)

 

 

Jaki timer i co miałby robić? 

Już tłumaczę. Mówiąc "toporny" miałem na myśli coś co można przedstawić takim prostym schematem:

Kratka uprawy > Mechanizm > Kratka uprawy > Mechanizm > Kratka uprawy > Mechanizm ... Może słowo toporny zabrzmiało dziwnie, chociaż teraz się zorientowałem, że lepiej by brzmiało "monotonne". Nie lepiej jest po prostu zrobić Jedną wielką uprawę i jeden mechanizm do wszystkiego? :p I tutaj wkracza nasz "timer". Jest to Mechanizm polegający na znikaniu itemów po 5 minutach. Dispenser wypuszcza jakąś rzecz na płytkę naciskową, która uruchamia mechanizm. Gdy item zniknie z płytki po pięciu minutach, mechanizm znowu się uruchamia. I tak w kółko. Jeżeli chcemy uzyskać jeszcze większe opóźnienie, możemy użyć pajęczyn. Z tego co pamiętam jedna pajęczyna opóźnia spadanie o niecałe pół minuty. Czyli 4 takie bloczki pajęczyny i mechanizm będzie uruchamiany po siedmiu minutach. Do tego jeszcze podłączyć pistony... I gotowe. :) Farma którą opisałeś wyżej też wydaje się być dobra, Jednak pomyśl też o tym, że masz około 10 pól z czego mógłbyś mieć 20 gdyby nie mechanizmy. Taka moja skromna opinia. :)

 

Jednak widzę, że twórca się napracował i w ramach tego gratuluję za pomysłowość.

 

@edit: Zapomniałem jeszcze dodać, że niektóre arbuzy/dynie mogą po prostu nie wpaść do hopperów, a zatrzymać się gdzieś na "polach-uprawach". Postaram się zbudować ten mechanizm u siebie, i w tedy może ci jakoś pomogę. :p

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lelek    11

lepiej by brzmiało "monotonne".

 

Teraz zrozumiałem ;)

 

Co do timera. Zobacz, że diametralnie rozmijamy się w założeniach. Moim celem było zrobić coś, co będzie działać wtedy gdy jest potrzebne: pojawia się owoc - jeden  piston strzela. Jest to odpowiedź na projekt kolegi Minecraft4ever2000, co z resztą na wstępie zaznaczyłem, który właśnie zastosował timer z ze znikającym co 5 minut itemkiem i pistonami napiżdżającymi :) co jakiś czas, czy potrzeba czy nie. Zwłaszcza, że owoce nie rosną tak szybko jak by się wydawało ;) To co chcesz zrobić, to kontynuacja/ulepszenie projektu kolegi Minecraft4ever2000, a mi chodziło o coś przeciwnego ;) A że zajmuje dużo miejsca? Świat MC jest ogromny ;) Poza tym, kto to ogląda? Zabudowane w stodole, skrzynie na zewnątrz, nawet nie wchodzę do mechanizmów. O nie wpadanie do lejków się nie martw, zasysają jak odkurzacze ;)

Timer, o którym wspominasz mam zastosowany w hodowli trzciny. Z tym, że nie z pajęczyną lecz z "licznikiem do 9". Impuls znikającego itemka idzie do licznika, który działa jak rejestr przesuwny - na wyjściu rejestru pojawia się impuls na pistony po 9-ciu cyklach, czyli po 45 minutach. 

 

Działaj, wrócę ze świąt to pooglądamy Twoje dzieło :)

 

Wesołych Świąt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość havoC4   
Gość havoC4

@up:

I wszystko wyjaśnione. :) Skoro doszliśmy do wspólnej konkluzji, to nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć ci wesołych świąt. Ten temat na pewno się nie zmarnuje. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Lubanek    0
Można poprosić save? Edytowane przez Lubanek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
NatiPL    2

Bardzo przydatny poradnik :) Podoba mi sie, masz +.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kubcraft    0

Witam ponownie :)

 

Kolega Minecraft4ever2000 jakiś czas temu przedstawił projekt farmy zbierającej dynie co 5 minut. Fajny projekt, jednak obarczony pewnymi wadami:

1. 5 minut to za mało aby wyrosły wszystkie zasadzone dynie.

2. Co 5 minut trzeba być przy farmie żeby zebrać itemy, bo jeśli nie, to znikną, więc po co farma? ;)

3. Skomplikowana elektronika i sterowanie zajmujące ogromną ilość miejsca.

Trzeba przyznać, że wady te wynikają nie z winy autora lecz ubogiego MC w czasie kiedy projekt był robiony (czerwiec 2012). 

 

Chciałbym zaproponować farmę dyń lub/i arbuzów w pełni automatyczną, nie wymagającej naszego nadzoru, obecności przy niej, zbierania itemów, itd. Można zająć się czymś pożytecznym i co jakiś czas przyjść i nacieszyć się widokiem systematycznie zapełniającymi się skrzyniami ;) . Nie wymaga wielu materiałów i skomplikowanej elektroniki. Do tego zbiera plony nie co 5 minut, niezależnie czy owoce są czy nie, ale tylko wtedy, kiedy one rzeczywiście są.

 

Do rzeczy.

Przedstawię wersję jednostanowiskową, którą oczywiście należy rozbudować według potrzeb. To jedno stanowisko to pojedynczy moduł-segment, który należy powielić tylokrotnie ile potrzeba. U siebie mam 10 stanowisk arbuzowych i 10 dyniowych, i to mi wystarczy w zupełności ze względu na niskie zapotrzebowanie na te "owoce" ;)

 

Zaczynamy od rdzenia czyli dwóch bloków ziemi: jednego zaoranego i z posadzonym arbuzem lub dynią, drugiego zwykłego. Dynia/arbuz potrzebują dwóch bloków: na jednym rośnie, na drugim tworzy owoc. Ale to chyba każdy wie ;)

 

 

20130329133606.jpg
 

Następnie stawiamy skrzynię:

 

 

20130329133833.jpg
 

i do niej przyczepiamy pierwszy lejek a następnie kolejne aby utworzyły "rurę", która opasuje nasz ziemny rdzeń. Krótko mówiąc, należy sprawić aby item wrzucony do dowolnego lejka znalazł się w skrzyni, wiec trzeba zapewnić ciągłość rury:

 

 

20130329134028.jpg
 

20130329133955.jpg
 
Teraz czas na elektronikę ;)
Jest bardzo prosta. Urządzenie wykorzystuje w swoim działaniu fakt, ze arbuz i dynia jest blokiem przewodzącym prąd, w przeciwieństwie do np. szkła lub świecącego jasnogłazu.
Na początek należy zmontować czujnik wykrywający, że nasza dynia/arbuz wytworzyła owoc:
 

20130329134310.jpg
 
Proste, prawda? Czerwona pochodnia zasila pierwszy repeater, drugi jest niezasilony, bo obwód przerywa blok powietrza. Kiedy tylko coś co przewodzi prąd zastąpi ten blok powietrza, a więc pojawi się na zielonej trawce, drugi repeater zaświeci się, bo dostanie prąd. Dynia i arbuz przewodzą, więc kiedy tylko się utworzą, prąd popłynie do drugiego repeatera i będziemy mogli go wykorzystać.
A wykorzystamy go do odpalenia tłoka, który zmiażdży nasz owoc zamieniając go na itemy.
 
WAŻNE:
 
1. Drugi repeater jest ustawiony na maksymalne opóźnienie, doświadczenie wykazało, że bez opóźnienia mechanizm potrafi zgubić itemy.
2. Tłok jest lepki
3. Do tłoka przyklejony jest blok, ale musi to być blok, który nie przewodzi prądu. Proponuję użyć jasnogłazu, który spełnia warunek nie przewodzenia prądu, a poza tym daje światło umożliwiając owocowanie również w nocy. U siebie zastosowałem szkło i trochę głupio wyszło, bo i tak do boku tłoka dałem jasnogłaz żeby oświetlić stanowisko :) :
 
20130329134647.jpg
 
Dlaczego ważne jest aby do tłoka przykleić nieprzewodzący blok. Kiedy pojawi się owoc, blok pchnięty przez tłok zmiażdży go i znajdzie się na trawie. Gdyby przewodził prąd, obwód wciąż byłby zamknięty i tłok pozostałby w rozciągnięciu, a blok uniemożliwiłby powstanie nowego owocu blokując miejsce na trawie. Jasnogłaz/szkło nie przewodzi prądu, więc po zmiażdżeniu owocu obwód się otwiera i tłok wraca do pozycji spoczynkowej.
 
Tak wygląda jedno stanowisko. Aby rozbudować (widok z przeciwnej strony) :
 

20130329134944.jpg
 
należy usunąć najniższe trzy lejki, dostawić kolejne ziemne rdzenie wraz z elektroniką (identyczną jak w pojedynczym segmencie), i kolejne, i kolejne...:
 


20130329135333.jpg
 
Na koniec całość opasać rurą z lejków w taki sposób, aby zapewnić ciągłość. Ciągłość należy sprawdzić następująco: udać się w kierunku najdalej położonych od skrzyni lejków i wrzucić do nich po jakimś itemku. Mają znaleźć się w skrzyni. Jeśli nie, poszukać gdzie utknęły i naprawić.
 
Oto widok mojej stodoły ;) ze stanowiskami. Lewy rząd to stanowiska z arbuzami, prawy z dyniami:
 

20130329135641.jpg
 
I widok skrzyń ;) :
 

20130329135541.jpg
 
Pozdrawiam
 
 
 

fajne,fajne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lelek    11

Wbrew pozorom nie jest taka pracochłonna - składa się z powielanych segmentów. Więcej czasu zajęło mi obudowanie tego budynkiem :)

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...