Skocz do zawartości
Minecraft.pl Server Banner
Woozie

[TUTORIAL] Bukkit - podstawy.

Rekomendowane odpowiedzi

Woozie    258

Poradnik jest w większym stopniu nieaktualny - zawiera informacje dotyczące CBukkita 1.1. Korzystasz na własną odpowiedzialność. W najbliższych tygodniach może ukazać się jego aktualizacja.

 

 

Witajcie, jako że mamy prawdziwy wysyp tematów dotyczących konfiguracji Bukkita i pluginów mu towarzyszących, postanowiłem napisać, a właściwie zmodyfikować mój poradnik o Bukkicie. Bez owijania w bawełnę - zaczynamy!

LEGENDA

W znacznikach

kod
będą znajdować się komendy, które należy wpisać LUB pliki konfiguracyjne.
Moje osobiste uwagi lub porady będą napisane kursywą.
Pogrubione będą najważniejsze rzeczy.
 

1. Pobieranie Bukkita



Musimy wejść na stronę [url="http://bukkit.org/"]http://bukkit.org[/url] i przeglądać newsy. Newsy o release wyglądają w ten sposób:

1.png

Klikamy "Continue reading" i klikamy w Download Craftbukkit-[wersja] here. Wcześniej istniał system autopowiadamiania o stabilnym release na stronie głównej (repozytorium Jenkins), który został wyłączony przez generowanie zbyt dużego obciążenia dla całej strony,

Podawane tu są linki do najnowszych wersji Bukkita "Recommended". Innych raczej nie warto instalować, gdyż często są one niestabilne i mogą spowodować uszkodzenia mapy/plików konfiguracyjnych.

2. Uruchamianie serwera.

2.1. Windows

Aby uruchomić serwer na Windowsie, używamy programu [url="http://forums.bukkit.org/threads/tool-admin-bukkit-server-gui-v1-1-4258-a-net-gui-for-the-bukkit-server.27249/"]Bukkit Server GUI[/url], podążając za instrukcjami zawartymi w pliku README. Oczywiście, można uruchomić serwer z poziomu CMD, lecz jest z tym o wiele więcej zabawy. W tym poradniku darujemy sobie tą metodę.

2.2. Linux

Oto polecenie startowe opublikowane przez Bukkit Team. Powycinałem z niego zbędne rzeczy.

#!/bin/sh
BINDIR="\$(dirname "\$(readlink -fn "\$0")")"
cd "\$BINDIR"
java -Xincgc -Xmx1G -jar craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar

Zapisujemy go do pliku o dowolnej nazwie i rozszerzeniu .sh, plik ten musi się znajdować w katalogu z serwerem. Oto, jak go uruchomić:

2.png

W tej sytuacji, serwer znajduje się w katalogu ./home/minecraft/server.

Polecam użyć mojego zmodyfikowanego polecenia, dzięki któremu serwer po zamknięciu PuTTY będzie wciąż uruchomiony.

#! /bin/sh
BINDIR="$(dirname "$(readlink -fn "$0")")"
cd "$BINDIR"
screen -A -m -d java -Xincgc -Xmx1636M -jar craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar
screen -x

Punkt dotyczy tylko serwerów stawianych na VPS i serwerach dedykowanych. Jeżeli kupiłeś serwer np. na yCraft - uruchom go z panelu.

3. Konfiguracja po pierwszym uruchomieniu

3.1. server.properties

Oto domyślna zawartość tego pliku:

#Minecraft server properties
#Fri Feb 10 21:36:07 CET 2012
allow-nether=true
level-name=world
allow-flight=false
server-port=25565
level-type=DEFAULT
level-seed=
server-ip=
spawn-npcs=true
white-list=false
spawn-animals=true
online-mode=true
pvp=true
difficulty=1
gamemode=0
max-players=20
spawn-monsters=true
generate-structures=true
view-distance=10
motd=A Minecraft Server

Po kolei:


#Minecraft server properties
#Fri Feb 10 21:36:07 CET 2012
allow-nether=true //czy Nether ma być włączone?
level-name=world //nazwa katalogu z mapą
allow-flight=false //czy gracze mogą latać?
server-port=25565 //port serwera - jeżeli działamy na VPS/dedyku, nie ruszać. Jeżeli kupiliśmy serwer np. w yCraft, to ustawiamy taki port, jaki mamy w adresie serwera. Lub pozostawiamy puste pole.
level-type=DEFAULT //Typ mapy - do wyboru DEFAULT lub FLAT.
level-seed= //Seed mapy - ciąg znaków, wedle których będzie generowana mapa.
server-ip= //IP serwera - edytować tylko, gdy coś nie działa.
spawn-npcs=true //Czy NPC mają być spawnowane?
white-list=false //Whitelista - wpuszczanie graczy z loginami zawartymi w plikach whitelist.txt oraz ops.txt.
spawn-animals=true //Czy zwierzaki (przyjazne moby) mają być spawnowane?
online-mode=true //Czy gracze wchodzący na serwer mają być weryfikowani z bazą użytkowników, którzy kupili Minecrafta?
pvp=true //Player vs. Player.
difficulty=1 //Poziom trudności.
gamemode=0 //Tryb gry. 0=Survival, 1=Creative.
max-players=20 //Maksymalna ilość graczy. Jeżeli serwer stoi np. na yCraft, ustawiamy taką ilość slotów, jaką wykupiliśmy.
spawn-monsters=true //Czy potwory (wrogie moby) mają być spawnowane?
generate-structures=true //Czy struktury (twierdze <stronghold>, wioski) mają być generowane?
view-distance=10 //Dystans renderowania mapy. Radzę zostawić w spokoju.
motd=A Minecraft Server //Tekst wyświetlany jako nazwa serwera.


3.2. Pluginy

Pluginów do Bukkita jest cała masa, lecz ja napiszę tylko o paru, najbardziej niezbędnych. Jak zainstalować plugin? To śmiesznie proste. Wgrywamy zawartość archiwum (wszystko, co mamy w środku) do katalogu plugins. Jeżeli go nie ma - utwórz go. Po instalacji teoretycznie restart nie jest potrzebny (często wystarczy /reload), ale polecam go wykonać.

Essentials

Bez tego się nie obejdzie. Bukkit z natury jest goły, nic nie potrafi, ten plugin dodaje niezbędne komendy. Podczas instalacji pamiętaj o katalogu "Essentials"!

Sądzę, że dużo osób nie potrafi się uporać ze znakiem tyldy (~) przy nicku ustawionym za pomocą komendy /nick. Na szczęście pozbycie się tego jest bardzo proste. Znajdźcie ten wiersz w konfiguracji Essentials (serwer/plugins/Essentials):

# The character(s) to prefix all nicknames, so that you know they are not true usernames.
nickname-prefix: '~'

i wykasujcie znak tyldy. Zapiszcie i voila!

NIGDY nie dodawajcie elementów zbroi do kitów narzędziowych. Spowoduje to wysypanie się Essentials.

Essentials znajdziecie na [url="http://ess.khhq.net/"]tej[/url] stronie.

Permissions

Na tym padają wszyscy początkujący, a tak naprawdę Permissions to bułka z masłem. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór [url="http://forums.bukkit.org/threads/admn-dev-permissionsex-pex-v1-18-tomorrow-is-today-1-1.18140/"]PermissionsEX[/url]. Pobieramy pliki (pomijamy ChatManager, o tym później), wgrywamy do plugins.

Oto przykładowy plik konfiguracyjny:

users: //dane o użyszkodnikach
t3hk0d3:
group: default //grupa użytkownika
permissions: //permisje, do jakich ma dostęp [b]konkretny Użytkownik[/b]
- permissions.*
worlds: //ustawienia gracza na konkretnych światach
world:
permissions:
- farming.food
group:
- peasant
prefix: '&3[LOWLIFE]&f' //prefiks, który będzie wyświetlany przed nickiem gracza (szerzej za chwilę)
nether:
permissions:
- pwn.noobs
group:
- devil
prefix: '&5[DEVIL MUHAHA]&f'
groups: //grupy
default: //nazwa grupy
default: true //czy grupa jest domyślna?
permissions: //uprawnienia (permisje) grupy
- -modifyworld.blocks.place.tnt
- modifyworld.*
admins:
inheritance: //z jakiej grupy ta grupa ma pobierać uprawnienia?
- default
permissions:
- '*'
options:
prefix: '&6Admin&6'
build: 'true'
suffix: '&f'

testers:
inheritance:
- admins

worlds: //ustawienia światów: jakie światy mają mieć taki sam config jak świat domyślny?
nether:
inheritance:
- world

Niektórym może się wydawać, że "options" jest błędem. Nie jest. Dzięki temu Chatter (o którym niżej) działa znakomicie.

Wygląda groźnie? Lepiej tego nie wytłumaczę. "Nodes" są w dokumentacji KAŻDEGO plugina. Node udzielający wszystkich uprawnień do wszystkich pluginów to gwiazdka (jedna) w apostrofach. Taka o:
'*'

Należy też pamiętać, że PermissionsEX nie toleruje tabulatorów, wszystko ma być napisane za pomocą spacji. Swoje permisje sprawdzamy [url="http://yaml-online-parser.appspot.com/"]tym[/url] narzędziem.

Chatter

Idealny zastępnik ChatManagera z PermissionsEX. Pobieramy [url="http://forums.bukkit.org/threads/chat-chatter-v2-1-pex-bperms-p3-gm-multiverse-word-wrappping-1317.35173/"]stąd.[/url] Oto moja ulubiona konfiguracja (działa wyśmienicie, w permisjach w polu "prefix" należy wpisać wyłącznie preferowany kolor z [url="http://minecrafton.com/billing/knowledgebase/21/Minecraft-color-guide.html"]tej tabeli[/url] i nazwę grupy):

name-format: '[$prefix+$suffix&f] +displayname'
text-wrapping: true
censor-list: []
date-format: HH:mm:ss
message-format: '[$prefix&f] +displayname&f: +message'
nether-name: +world nether
log-everything: false

LWC

Plugin do zabezpieczania skrzyń, drzwi, blocków, trapdoorów, tabliczek - praktycznie wszystkiego. Idiotoodporny i prosty w obsłudze. Wystarczy pobrać [url="http://forums.bukkit.org/threads/sec-mech-lwc-v4-0-4-lightweight-protection-for-chests-furnaces-dispensers-and-more-1-0-1.967/"]stąd[/url] i wgrać. Gotowe. Nie wymaga konfiguracji, domyślny konfig jest OK. Ale zawsze możesz pogrzebać.

Jeżeli potrzebujesz jakichś pluginów, szukaj [url="http://plugins.bukkit.org"]tutaj[/url]. Jest to oficjalna wyszukiwarka pluginów do Bukkita, których jest cała masa. Uważaj na nieaktualne pluginy!

LogBlock - zabezpieczenie przeciwko grieferom - zostanie opisane w późniejszym terminie wraz z instrukcją instalacji.

To by było na tyle - mam nadzieję, że mój poradnik przyda wam się!

© Woozie 2012. Nie kopiować bez zgody Autora. Nie rozpowszechniać. Użycie poza minecraft.pl tylko za zgodą Autora. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kasel2000PL    11
users: //dane o użyszkodnikach
Woozie błąd się wkradł od kiedy userzy to użyszkodnicy D: [color=#008000]Od zawsze, tylko szkodzą. Tak, to nie błąd. //Woozie[/color]
______________________________________________

A sam poradnik świetny wielu się przyda np. mi bo nie mogłem się uporać z premisjami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='Woozie' timestamp='1328908080' post='46629']
server-port=25565 //port serwera - jeżeli działamy na VPS/dedyku, nie ruszać. Jeżeli kupiliśmy serwer np. w yCraft, to ustawiamy taki port, jaki
max-players=20 //Maksymalna ilość graczy. Jeżeli serwer stoi np. na yCraft, ustawiamy taką ilość slotów, jaką wykupiliśmy.
[/quote]


Tutaj mała uwaga, jeśli serwer jest na yCraft.pl to nie musisz tam nic specjalnie ustawiać. System sam nadpisze server-port, max-players i server-ip poprawnymi danymi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Woozie    258
[quote name='.:S.7.E.F.4.N:.' timestamp='1333730800' post='60041']
up.
moge skopiować twój poradnik z dopiską autora i strony ?
[/quote]

Nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
BMWX    0
Bardzo przydatne! Dzięki tobie mój serwer przynajmniej działa!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
http://forum.minecraft.pl/topic/17799-tutorial-instalacja-serwera-craftbukkit-na-systemie-ubuntu-server-1110/

Tutaj poradnik w wersji video wraz z przekierowaniem portów, konfiguracja dostępu do plików, konfiguracją putty.

PS
nie wiedziałem że ten poradnik istnieje-film ten robiłem dzięki własnym umiejętnościom i tygodniach poszukiwań :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tymo098    0

Dzieki, ja to wszystko wiem ale stawiajacym pierwsze kroki przy tworzeniu serwerow napewno sie przyda :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
AboundPL    2

Nawet fajny Poradnik :D

Może parę rzeczy jest nieaktualne, ale podoba mi się :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo przydatny poradnik. Widziałem nieco lepsze, ale ten też utrzymuje poziom.

Początkującym na pewno w jakimś stopniu pomoże.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dead    3

Takie podstawy :) Komuś sie jednak może przydać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ajros    0
Plugin chatter nie jest potrzebny, ponieważ Essentials umożliwia to i nie ma sensu lamić serwera zbędnymi pluginami. Bardziej potrzebny jest AuthMe, a zamiast LWC lepiej dać jakiś mądrzejszy typu towny + townychat. Po za tym poradnik bardzo przydatny więc daje plusa :).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...